پرسش مهر95

سیاست های آموزش و پرورش برای کاهش خشونت چقدر موثر است؟

فاطمه سنجرانی | شنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۳۶ ق.ظ
تدوین برنامه‌ای جامع برای کاش خشونت در مدارس
 
 این موضوع آنقدر برای مسئولان آموزش و پرورش مهم شده که به تازگی حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره محتوای آموزشی مبتنی بر کاهش خشونت برای دانش‌آموزان خبر داده است. موضوعی که موجب شد تا برخی از کارشناسان آموزشی کشور این سؤال را مطرح کنند که آیا کتاب‌های درسی ما در کار بازتولید خشونت بوده که چنین تصمیمی اتخاذ شده است؟ و چرا آموزش و پرورش ساختار آموزشی کشور را که تولید خشونت می‌کند در اولویت اصلاح قرار نمی‌دهد؟ محمدیان در این باره معتقد است: «ما مسئول کتاب‌های درسی هستیم و سعی کردیم رفتار اسلامی را در کتاب‌های درسی به دانش‌آموزان آموزش دهیم. همچنین به مباحث اخلاقی مورد نیاز جامعه در کتاب‌های مطالعات اجتماعی، ادبیات، هدیه‌های آسمانی، دین و زندگی و... پرداخته‌ایم؛ در محتوای آموزشی بر اجتناب از رفتارهای خشونت آمیز، سختگیری‌ها و دشمنی‌ها با یکدیگر تأکید شده است.عناوین دروس در کتاب‌های درسی مشخص است. در درس مطالعات اجتماعی و همچنین کتاب درسی مهارت‌های زندگی، ارزش‌های اخلاقی برای زندگی مسالمت‌آمیز و زیست مؤمنانه مورد بحث و اشاره قرار گرفته است و همانند دیگر دروس تدریس می‌شود.»
 
وی با بیان اینکه در محتوای آموزشی اجتناب از رفتارهای خشونت آمیز، سختگیری‌ها و دشمنی‌ها با یکدیگر تأکید شده است، می‌گوید: «کتاب‌های درسی ما بر مبنای آموزه‌های اسلامی نوشته شده است و اصلاً درس‌ها و مباحثی که بخواهد خشونت را ترویج دهد وجود ندارد. ما امسال تفکر و سواد رسانه‌ای و سبک زندگی را به کتاب‌های درسی دانش‌آموزان اضافه کردیم تا دانش‌آموزان ما یاد بگیرند که چگونه در آرامش و اخلاق زندگی کنند و چطور از شایعه بپرهیزند. همینطوردر درس محیط زیست به دانش‌آموزان آموزش می‌دهیم که در برابر حیوانات هم اخلاق انسانی داشته باشند. این کارهایی است که ما در مدارس انجام داده‌ایم. به مباحث اخلاقی مورد نیاز جامعه هم در کتاب‌های مطالعات اجتماعی، ادبیات، هدیه‌های آسمانی، دین و زندگی و... پرداخته‌ایم.» این صحبت‌ها در حالی مطرح شده است که بسیاری از کارشناسان آموزشی بر این باورند که مشکل اصلی ما کتاب‌های درسی دانش‌آموزان نیست.
  • فاطمه سنجرانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی